Tur til Geitafjell

Turforslag: Fra Tokagjelet til Geitafjell og retur via Myklavatn og Solhellanuten

Flott familietur med barn fra 6 år +

På vei fra Tokalgjelet og til Byrkjesete, ca 1,7 km

Km til fots er ca 12,8 frå Byrkjesete

Tid fra Byrkjesete og ned igjen; vi brukte 5,5 timer inkl pauser

Veien opp til stølen på Byrkjesete (502moh) er som skogsveier flest; kjedelig å gå. Men, der er mangt og meget å se, så før du vet ordet av det er du oppe!

Like før du kommer opp til selene, tar du til høyre og følger veien inn til broen, krysser den og tar til venstre – her treffer du tydelig sti. Fortsett å gå rett frem, og om litt får du elven på din venstre hånd. Da er det bare å fortsette opp til Dusgjel – stien er tydelig, og du har ca 250 meter som er bratte til du kommer opp i flatere landskap. Etter en stund deler stien seg: til venstre og rett frem – du fortsetter rett frem.

Der vil du se flotte Geitafjell (970moh) i himmelsynet. Du fortsetter på stien, og er på vei inn in Klypet. Der går stien over en steinur, så se hvor du tråkker og vær forsiktig!

Etter å ha komme gjennom uren krysser du bekken, og kan igjen gå på god sti. Etter ca 100 meter deler stien seg, du skal til høyre og vi se dette skiltet.

Stien videre oppover er litt «så som så», men gå rett frem, og ha Geitafjell til venstre for deg. Om litt vil du se en hytte (ca 780moh) lenger fremme. Ta til venstre før du kommer frem til den, og begynn oppstigningen mot toppen. Også her er stien «så som så», men der er noen «gjøker» (små varder) hist og her, så du finner helt sikkert veien opp. Du går mye på berg, så turene opp er forholdsvis lettgått. Gled deg til du kommer på toppen; her er et fantastisk skue hvor enn du ser!

På en klar og fin dag kan du se alle de høyeste fjellene i Kvam: Fuglafjellet (1334moh), Skrott (1320moh) og Tveitakvittingen (1299moh) – du ser Norheimsund, deler av Hardangerfjorden og inn til Folgefonna – mektig, og vel verdt turen opp!

Så skal du ned igjen. Snu deg fra utsikten mot Norheimsund å gå frem mot motsatt kant, og hold litt til høyre. Snart vil du se ned på Myklavatnet (814moh). Heller ikke her er det tydelig stie, men noen «Gjøker» er å se hist og her – følg dem. Om litt vil du se hytten som ligger på en liten topp over Sunnvoredalsvika – gå mot den.

Herfra er det god og tydelig sti mot Sunnvordalsvatne, og videre ned mot «Trappefossen». Følg den og du er etter en stund nede på Byrkjesete igjen – du kan ikke gå feil!

Vi valgt å bryte av til venstre fra stien mot Sunnvordalsvatne, og ta sikte på toppen av Solhellanuten (908moh), og ned igjen derfra. Da kom vi ned igjen til stien vi gikk før vi kom inn i Klypet. Det er litt raskere enn andre veien – YR sa regn og torden, og vi ville i hus før det kom – og det klarte vi – så vidt. Glade var vi både for å ha «slått» regnet, og for en fantastisk tur! God tur til dere andre som ønsker å gå denne turen😊