Tur over Fagrafjellet

Turforslag: Fra Tokagjelet (357moh), mot Lunda  (637moh), over Fagrafjellet (704moh) og ned igjen via Svartaberg (520moh)

Fin og lettgått familietur med barn fra 6 år +

Distanse: ca 10,5 km

Tid: ca 4,0 timer inkl både spise- og utsiktspauser fra vi gikk fra bilen til vi var tilbake igjen – vi går ikke fort – vi koser oss over flott natur og utsikt😊

Vi starter turen fra parkeringsplassen ved Takeaway’en, og følger veien inn derfra og over broen ved Longovotne.

Der deler veien seg, og vi tar til venstre, og venstre en gang til etter ca 150m – opp til den nye hytten og passerer den på nedsiden av gjerdet. Herfra følger vi traktorveien, og oppstigningen begynner om litt! Veien er tydelig og lett å følge i starten, men ett stykke oppe lien forsvinner den noen ganger, men du finner den igjen, og oppover skal du.

Oppe i bjørkeskogen blir veien tydelig igjen, og kraftledningen og «Monstermastene» dukker opp. Ta opp til stien til venstre med det samme du har passert under kraftledningene, og ta sikte på den nye masten. På berget over den bruker vi å ta en pause; flott utsikt over store deler av Kvamskogen!

Herfra går det tydelig sti videre oppover. Følg den ca 150m, ta til venstre og følg den. Etter en stund kommer du ut av skogen og opp til mer åpent landskap. Til høyre vil du se Lunda

Stien forsvinner hele tiden, men holde deg godt til venstre for Lunda, og fortsett oppover. Om litt vil du se ned i Steinsdalen, Norheimsund og deler av Hardangerfjorden – flott syn!

Ta sikte på de nakne bergene du ser på din venstre side, og bak dem ser du Vesoldo (1046) og Tørvikenuten (1028) Vel oppe der skal du ned i et søkk/dal. Her er det sti ned. Vel nede skal du gå til venstre og rundt kollen du ser. Når du er kommet rundt, og begynner å gå vestover ca 100m – der tar du stien opp til venstre, og følger den oppover lien.

Om litt kommer du ut i myrlendt terreng, og det er slutt på trærne. Rett fremfor deg vil du igjen se glatte berg – greie å gå på.

Vel opp her vil du se toppen av Fagrafjell til venstre, og laaaangt der oppe og fremme; Tveitakvittingen (1299)

Du holder litt til høyre, og kommer snart frem til ett lite og langt vann. Gå vestenden av det, og gå over der vannet renner ut. Vel over tar du til venstre og tar sikte på toppen. Lite tydelig sti, men mye berg å gå på. På toppen er det tre forskjellige varder, her er en av dem……sammen med sekken vår. Bak der ser du Byrkjefjellet (1046) og Iendefjell (1260)

Så går turen nedover; følg tydelig sti – et godt stykke. Det er fort gjort å bryte av til høyre for tidlig – det har jeg gjort noen ganger, og da havner du inn masse dvergbjerker som ikke er spesielt hyggelig «å gå å vase i».

Så fortsett på stien, på ett tidspunkt treffer du en liten varde, da tar du til høyre og følger den ned til Svartaberg.

Derfra er det bare å gå «straka vegen» tilbake til utgangspunktet – god tur og god fornøyelse 😊