Tur til Grønli

Mange etterspør forslag til turer, spesielt nye brukere av Kvamskogen. Vi ønsker å legge ut turforslag på hjemmesiden, og vi ønsker forslag fra DEG også. Skriv dem i Word, og send dem på mail til ed-ska@online.no, og jeg legger dem ut til glede for forhåpentligvis mange.

Turforslag: Fra Skånavotna til Grønli og retur

Flott familietur med barn fra 6 år +

Med bil inn fra Tokagjel og skogsvei opp til Skånavotna

Km til fots er ca 9,5

Tid inkl. ca 40 minutter pauser er ca 4 timer

Når du har kjørt over broen på Longvotne, møter du denne. Her må du betale, enten med kontanter eller VIPPS for å kjøre opp til Skånavotna – fin og velholdt skogsvei.

Her er flere forskjellige steder å parkere – parker så du ikke er til hinder for andre.

Følg stien mot selet/hytten på setervollen på Skånavotna. Passer på fremsiden og kryss bekken som kommer ned på sørsiden.

Stien oppover lien er forholdsvis tydelig i begynnelsen, men forsvinner noen steder. På din høyre side vil du se høyspentmastene og kraftledningene i himmelsynet. Følg dem til du er kommet opp på høyden.

Fortsett å gå med kraftledningene på din høyre side. Stien er ikke tydelig, men så lenge du har den til høyre for deg, er du på rett kurs.

Etter en stund vil du se deler av Langavatne -fortsett med master og ledninger til høyre til du kommer ned til enden av vannet. Rette frem er der et lite høydedrag, gå opp på det og følg stien – den er forholdsvis lett å følge, og du krysser under høyspentlinjen om litt.

Stien bryter etter en stund til venstre, og du må krysse en liten bekk. Fortsett på stien; nå er det like før det begynner å gå nedover. Stien ned her er lett å finne, men ikke så god – vær forsiktig!

Når du er kommet ned; ta til høyre og følg stien mot Grønli, og når du er fremme ser det slik ut😊

Herfra er det god og tydelig sti ned til stølen Holsete – meget spesiell og absolutt et sted å se!

Eller du kan gjøre som oss – snu å gå samme veien tilbake!

God tur

TIPS: Jeg bruker denne appen til å orientere i terrenget – toppers. Bruker en del batteri – ha fulladet telefon når du starter turen